Veranker uw innovatie werkwijzen in uw bestaande processen

In tijden van (economische) crisis worden vaak nieuwe innovatieve werkwijzen gecreëerd. En 'innovatieve' betekent in dit geval 'voor het eigen bedrijf nieuwe werkwijzen'. Maar hoe zorg je er nu voor dat de innovatieve werkwijzen ook na de crisis nog gehandhaafd blijven? 

Bedrijven met een kwaliteitsmanagement systeem hebben de processen vastgelegd en moeten deze herbeoordelen om de kennis en ervaring te verankeren in de procesbeschrijvingen. Natuurlijk niet willekeurig, maar altijd met de gedachte op het beperken van de risico's en het benutten van kansen. En wellicht nog belangrijker: Hebben de nieuwe werkwijzen daadwerkelijk een positieve invloed op de prestaties? Zowel de prestaties van een individueel proces als de prestaties van het bedrijf en de hoofddoelen zoals winst, klanttevredenheid/klantloyaliteit en faalkosten.

Aandacht besteden aan het beoordelen en (her)schrijven van de processen levert veel structuur en duidelijkheid op bij de mensen en voor het bedrijf. Heeft u in deze tijden van onzekerheid de behoefte om de processen onder de loep te nemen? Dat kun je natuurlijk zelf, maar houdt hierbij rekening met je eigen onafhankelijke blik. Met mijn branche ervaring en het implementeren en onderhouden van management systemen zoals ISO 9001 kan ik wellicht het stukje onafhankelijkheid waarborgen bij het (her)beoordelen van jullie procesbeschrijvingen.

Vergeet, ondanks de hectische maanden, in ieder geval niet om de kennis en ervaringen van deze periode te gebruiken voor de ontwikkeling van uw bedrijf. Zorg dat u meer stappen vooruit maakt ná deze crisis dan u achteruit heeft moeten maken dóór deze crisis.