Leiderschap op afstand, tips

Werkt een gedeelte van je medewerkers thuis? Zoja, dan vraagt dat veel van jou als ondernemer. Je bedrijf runnen en medewerkers aansturen terwijl je elkaar wekenlang niet ziet. Je hebt minder zicht op waar ze mee bezig zijn. Ook de binding met elkaar en het bedrijf kan verwateren. enkele tips:
 
1. Maak afspraken! Op afstand kan je niet zien wat je medewerkers doen. Medewerkers zijn thuis doorgaans nietminder productief. Onderzoek laat zien dat mensen juist meer doen, omdat ze thuis vaak minder onderbroken worden en zij hebben ook nog geen reistijd. Tijdens deze crisis kan er wel afleiding zijn bijvoorbeeld als je de kinderen thuis zijn onder werktijd. Dat maakt het ook zo belangrijk om duidelijke afspraken te maken over de output en gericht op de korte termijn: wat gaan we vandaag doen, wat deze week? Die duidelijkheid is goed voor beide partijen. Je weet dan dat het werk gebeurt, terwijl de werknemer weet wanneer het werk erop zit voor die dag of die week.

2. Communiceer meer met je medewerkers. Medewerkers hebben in nu extra behoefte aan duidelijkheid. Je moet dus meer met hen communiceren dan je gewend bent. Een opening en sluiting van de werkweek. Sommige organisaties doen dit elke dag samen een korte online dagstart om te delen wat ze die dag oppakken en verantwoorden wat zij de dag ervoor gedaan hebben.

3. Kijk vooruit. De toekomst is voor iedereen onzeker. Wat doe je met die onzekerheid in de relatie met de medewerkers? Mensen hebben behoefte aan duidelijkheid. Maar als ondernemer kan je niet alles weten. Geef aan dat je nu zelf ook hooguit een paar weken vooruit kunt kijken. Bespreek met elkaar wat we die komende tijd gaan doen. Naast productieve uren wellicht ook leren, ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Vraag om goede ideeën.

4. Wees zorgvuldig met de communicatie van slechte vooruitzichten. Je kan niet altijd alles vertellen. Weeg af wat wel en wat niet. Zaken waar je medewerkers geen invloed op hebben wellicht beter niet direct delen. Niemand wordt er beter van als je nodeloos onrust veroorzaken in het bedrijf met slecht nieuws. Maar als er onvermeidbare gevolgen zijn voor de medewerkers, is het uiteindelijk fair om ze dat te laten weten.

5. Houd ook informeel contact. Plan met iedereen een kort moment om bij te praten. Dat blijkt voor medewerkers een belangrijke factor in hun werkplezier.

6. Denk na over het werken na de crisis. Welke dingen die we nu doen, werken eigenlijk prima en kunnen we behouden? Welke vrijheden gun ik mijn medewerkers straks? Het is verstandig als ondernemer om nu na te denken over de vraag wat je straks een ideale werksituatie zou kunnen zijn. En daar de werknemers bij te betrekken.